برق صنعتی چیست ؟

برق صنعتی چیست؟

برای اینکه بدانید برق صنعتی چیست لازم است بدانید که با توجه به انواع و کاربردهایی که دارد، می‌تواند بسیار گسترده باشد و شامل چندین تعریف شود؛ با این حال به طور کلی استفاده از برق صنعتی، کاربرد برق در صنعت‌های مختلف می‌باشد که با تعریف چگونگی استفاده و کاربرد برق در یک صنعت خاص می‌توان تعریف دقیق‌تری از آن ارائه داد. برخی روش‌ها که در کنترل و کاربرد برق در صنایع مختلف به کار گرفته می‌شوند در مجتمع‌ها و ساختمان‌های مختلف تجاری و درمان نیز قابل استفاده هستند. 

تعریف برق صنعتی

نقش برق صنعتی

همانطور که پیش‌تر نیز به این مسئله اشاره شد برق صنعتی به تمامی کاربردهایی که برق در صنعت دارد اطلاق می‌شود، یعنی هر یک از تعریف‌ها از کاربرد و روش‌های کنترل و استفاده برق در صنعت و ساختمان‌های مختلف در دسته تعریف‌های سوال برق صنعتی چیست قرار می‌گیرند. علاوه بر قطعات و تجهیزاتی که برای به کار بردن برق در صنایع مختلف استفاده می‌شوند، نحوه روشن کردن و سرهم بندی آن‌ها نیز جزو تعریف کلیه برق صنعتی قرار می‌گیرد و همچنین تمامی ریزه کاری‌ها و تغییرات نیز در این دسته جای می‌گیرند.

تاریخچه برق صنعتی چیست ؟

تاریخ استفاده از تجهیزات بسیار مفید از سال ۱۳۵۰ شمسی کلید خورده است و علت گسترش و استفاده صنایع مختلف از آن کنترل هزینه و استفاده برق مورد نیاز و مکان‌های مختلف صنعتی بوده و برق صنعتی در ابتدا به معنای انتقال برق و کنترل آن در مکان‌های عمومی و صنعتی بوده است. هر سازمان و صنعتی می‌تواند شیوه‌های مورد نظر خود را برای استفاده از برق صنعتی در آن زمینه داشته باشد و با رعایت چارچوب‌های استاندارد می‌توان این شیوه را به کار گرفت تا مصرف و هزینه برق مورد بررسی و کنترل قرار گیرد. 

رشته مربوط به برق صنعتی 

شاید کنجکاو باشید که رشته آکادمیک مربوط به برق صنعتی چیست ؟ رشته دانشگاهی آن در حقیقت الکترونیک نام دارد، اما ممکن است بیشتر شما آن را به این اسم شناخته باشید. کاربردها و زمینه‌های مختلف این رشته بسیار گسترده است و همچنین یک مهندس الکترونیک وظایف مختلفی برعهده دارد.

برق صنعتی و فواید آن

از وظایف مختلف مهندسان می‌توان به نظارت بر سیم کشی و نقشه کلی برق کشی در ساختمان‌ها، بهینه سازی سیستم‌های مختلف و کنترل مصرف و هزینه برق در یک صنعت خاص و کنترل و نظارت بر خروجی‌های مختلف اشاره کرد. 

اکثر واحدهای این رشته با هم مشترک بوده و  شاخه‌های مختلف آن در مقاطع بالاتر تفاوت‌هایی دارند. فارغ التحصیلان رشته الکترونیک با توجه به توانایی و مهارتشان می‌‌توانند در نیروگاه‌ها، موارد استفاده برق در صنعت‌های مختلف  و مکان‌های متفاوت مانند مجتمع، کارخانجات، تولیدی‌ها و بیمارستان‌ها مشغول به کار شوند. 

انواع کاربردهای برق صنعتی 

کاربردهای برق صنعتی

در حقیقت اگر بخواهید بدانید کاربرد برق صنعتی چیست باید بگوییم در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در ادامه به بررسی چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای برق صنعتی استفاده از آن در مکان‌هایی مانند مجتمعات مسکونی و کارخانه‌های عمده می‌باشد. برخی کارخانجات که بسیار بزرگ و گسترده هستند، از ولتاژ بالا و مقدار وسایل برقی استفاده می‌کنند و کنترل و مصرف برق باید به نحوی باشد تا مجبور نشوند بیش از اندازه معین شده از برق استفاده کنند تا هزینه آن‌ها متعادل باشد .

برخی روش‌ها نیز در استفاده از آن وجود دارند که برای ساختمان‌های مختلف و مرکز درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند و با استفاده از این تغییرات کوچک می‌توان مصرف برق را کنترل کرد. موضوعاتی مانند برق سه فاز و تک فاز، قدرت ژنراتورها و ترانسفورماتورها و همچنین توانایی استفاده از تجهیزات برق رسانی می‌توانند فرد مورد نظر را برای به کار بردن هر چی بهتره برق در صنعت مذکور یاری کنند.

برقکار صنعتی کیست و چه وظایفی دارد؟

برقکار صنعتی

شاید عبارت برقکار صنعتی را شنیده باشید. اگر بخواهید بدانید وظیفه برقکار برق صنعتی چیست باید بدانید برقکار صنعتی شخصی می‌باشد که علاوه بر داشتن دانش و تجربه کافی در زمینه برق کشی صنعتی مهارت‌هایی جهت استفاده بهتر از این تجهیزات مانند مهارت سیم کشی برقی ساختمان‌های مختلف، شیوه سیم کشی صنعتی و عمومی و استفاده از آن‌ها در موارد مختلف، مهارت تشخیص دقیق و دقت بالا و در نظر گرفتن نکات ایمنی برای برق کشی‌ها را داشته و همچنین در زمینه‌های زیر مهارت لازم را دارد:

  • شناخت کامل ژنراتورها وتجهیزات کامل برق صنعتی 
  • کاربردهای برق صنعتی در موارد مختلف
  • توانایی تصمیم گیری در استفاده از میزان برق مورد نیاز هر مکان
  • آشنایی با استانداردهای ایمنی و موارد کنترل و مصرف برقصنعت 
  • مهارت تعمیر سیستم‌های الکتریکی و برقی و راه اندازی مجدد آن‌ها
  • کنترل سیستم اعلام حریق در ساختمان‌های مختلف
  • توانایی کنترل و راه‌اندازی تجهیزات ایمنی و روشنایی مجتمع
  • داشتن تجربه کافی پیش از کار در مکان‌های حساسی مانند ساختمان‌های پزشکی 
  • مهارت کنترل سیستم‌های برقی و الکتریکی
  • تعمیر و اطمینان از ایمن بودن سیستم‌های الکتریکی
  • نصب تابلو برق‌هادر محیط‌های مختلف صنعتی و عمومی 
  • توانایی راه اندازی و نصب تجهیزات حفاظتی و امنیتی

صنعت

برق صنعتی یا الکترونیک یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین رشته‌های استفاده از برق در جهان است که مهندسین بسیاری در این زمینه تحصیل کرده و به کار مشغول می‌شوند. استفاده‌های مختلف این رشته در زمینه‌های مختلف و صنعت‌های گوناگون باعث رونق گرفتن ایران شده و افرادی که مهارت بالایی داشته باشند می‌توانند در این رشته بسیار موفق ظاهر شوند. 

تجهیزات پیشرفته و امکان کنترل مصرف برق و تمامی دستگاه‌های برقی و همچنین کاهش هزینه‌ها از مواردی است که افراد بسیاری را به استفاده از این امکان در مجتمعات و صنایع مختلف سوق می‌دهد.

 علاوه بر تجهیزات کلی برق صنعتی که در سیستم‌های مختلف الکتریکی و مخابراتی و همچنین سیستم‌های دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌گیرند، بسیاری از افراد در زندگی عادی خود از این صنعت استفاده می‌کنند. در واقع برق تمامی جزئیات ابتدایی برای مصارف مختلف مانند تجهیزات خانگی و اداری، وسایل مخابراتی سیم کشی ساختمان و سیستم کلیه برق کشی آن، برق مصرفی ساختمان‌ها و مخابرات و همچنین کارخانجات مختلف از طریق برق صنعتی تأمین می‌شوند. 

برق صنعتی

الکترونیکتجهیزات برقصنعت برق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *