پی ال سی چیست؟ با نحوه کار آن آشنا شوید.

پی ال سی چیست

پی ال سی چیست ؟

یک کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی یا PLC ، یک کامپیوتر ناهموار است که برای اتوماسیون صنعتی استفاده می‌شود. این کنترل کننده‌ها می‌توانند یک فرآیند خاص، عملکرد دستگاه یا حتی یک خط تولید کامل را خودکار کنند. کنترل کننده‌های منطقی قابل برنامه ریزی (PLC) رایانه‌های کوچک صنعتی با اجزای مدولار هستند که برای اتوماسیون فرآیندهای کنترل سفارشی طراحی شده‌اند. از PLC اغلب در کارخانه‌ها و کارخانه‌های صنعتی برای کنترل موتور، پمپ‌ها، چراغ‌ها، فن‌ها، قطع کننده‌های مدار و سایر ماشین آلات استفاده می‌شود. برای درک بهتر هدف PLC، بیایید تاریخچه مختصری از PLC را بررسی کنیم.

تاریخچه

اتوماسیون صنعتی مدت‌ها قبل از PLC آغاز شد. در اوایل تا اواسط دهه 1900، اتوماسیون معمولاً با استفاده از مدارهای پیچیده رله الکترومکانیکی انجام می‌شد. با این حال، مقدار رله ها، سیم‌ها و فضای مورد نیاز برای ایجاد حتی اتوماسیون ساده مشکل ساز بود. هزاران رله می‌توانند برای اتوماسیون یک فرآیند ساده کارخانه لازم باشند!

پنل plc

توجه: در یک سطح اساسی، رله‌های الکترومکانیکی با باز یا بسته شدن مغناطیسی تماس‌های الکتریکی آن‌ها هنگام فعال شدن سیم پیچ رله کار می‌کنند. دستگاه‌های بسیار مفیدی هستند و هنوز هم در اتوماسیون صنعتی نقش عمده‌ای دارند.

در سال 1968 اولین کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی برای جایگزینی مدارهای رله پیچیده در کارخانه‌های صنعتی به بازار آمد. PLC به گونه‌ای طراحی شده است که به راحتی توسط مهندسان کارخانه و تکنسین‌هایی که قبلاً با منطق رله و نمودارهای کنترل آشنا بودند قابل برنامه ریزی است. از همان ابتدا PLC ها با استفاده از منطق نردبان که برای تقلید از مدارهای مدار کنترل طراحی شده است، قابل برنامه ریزی هستند. نمودارهای نردبانی مانند مدارهای کنترل هستند که در آن جریان برق از طریق تماس‌های بسته از چپ به راست جریان می‌یابد تا یک سیم پیچ رله را تحریک کند.

اگرچه، اولین PLCها از نظر حافظه و سرعت بسیار محدود بودند، اما طی سال‌ها به سرعت بهبود یافتند. وجود PLCها به ساده سازی طراحی و اجرای اتوماسیون صنعتی کمک می‌کند.

PLC چگونه کار می‌کند؟

برای اینکه بدانید روش کار پی ال سی چیست ، PLC اطلاعات را از سنسورهای متصل یا دستگاه‌های ورودی دریافت می‌کند، داده‌ها را پردازش می‌کند و براساس پارامترهای از پیش برنامه ریزی شده، خروجی‌ها را تحریک می‌کند.

plc چگونه کار می کند

بسته به ورودی‌ها و خروجی‌ها، یک PLC می‌تواند داده‌های زمان اجرا مانند بهره وری ماشین یا دمای کار را کنترل و ضبط کند، به طور خودکار فرآیندها را شروع و متوقف کند، در صورت عدم عملکرد دستگاه ماشین آلارم ایجاد کند و موارد دیگر. کنترل کننده‌های منطقی قابل برنامه ریزی یک راه حل کنترل انعطاف پذیر و قوی هستند، تقریباً برای هر کاربردی سازگار هستند.

ویژگی‌های اصلی پی ال سی چیست ؟

چند ویژگی اصلی وجود دارد که PLC ها را از کامپیوترهای صنعتی، میکروکنترلرها و سایر راه حل‌های کنترل صنعتی جدا می‌کنند:

PLC داده‌های برنامه را ذخیره و پردازش می‎کند، اما ماژول‌های ورودی و خروجی، PLC را به بقیه دستگاه متصل می‌کنند. این ماژول‌های ورودی / خروجی همان چیزی است که اطلاعات را به پردازنده ارائه می‌دهد و نتایج خاصی را تحریک می‌کند و می‌تواند آنالوگ یا دیجیتال باشد.

دستگاه‌های ورودی ممکن است شامل سنسورها، سوئیچ‌ها و کنتورها باشند، در حالی که خروجی‌ها ممکن است شامل رله‌ها، چراغ‌ها، سوپاپ‌ها و درایوها باشند. کاربران می‌توانند I / O PLC را مخلوط و مطابقت دهند تا پیکربندی مناسب برنامه خود را به دست آورند.

برنامه نویسی پی ال سی

علاوه بر دستگاه‌های ورودی و خروجی، یک PLC ممکن است نیاز به اتصال با انواع دیگر سیستم‌ها نیز داشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است کاربران بخواهند داده‌های برنامه ثبت شده توسط PLC را به یک سیستم کنترل نظارت و دستیابی به داده (SCADA)، که چندین دستگاه متصل را کنترل می‌کند، صادر کنند. PLC برای اطمینان از این اتصال، طیف وسیعی از پورت‌ها و پروتکل‌های ارتباطی را ارائه می‌دهد.

به منظور تعامل با PLC در زمان واقعی، کاربران به یک رابط HMI یا Human Machine نیاز دارند. این رابط‌های اپراتور می‌توانند نمایشگرهای ساده‌ای باشند، با خواندن متن و صفحه کلید، یا صفحه‌های لمسی بزرگ بیشتر شبیه به لوازم الکترونیکی مصرفی، اما به هر ترتیب، کاربران را قادر می‌سازند اطلاعات را به صورت بلادرنگ بررسی و وارد PLC کنند.

PLC چگونه برنامه ریزی شده است؟

برای اینکه بدانید روش برنامه ریزی پی ال سی چیست باید بگوییم که یک برنامه PLC معمولاً روی رایانه نوشته می‌شود و سپس در کنترلر بارگیری می‌شود.

بیشتر نرم افزارهای برنامه نویسی PLC برنامه نویسی را به صورت Ladder Logic یا “C” ارائه می‌دهند. Ladder Logic زبان برنامه نویسی سنتی است. این نمودارها مدار را با “پله‌های” منطقی خوانده شده از چپ به راست تقلید می‌کند. هر پله نشان دهنده یک عمل خاص است که توسط PLC کنترل می‌شود، شروع با ورودی یا مجموعه‌ای از ورودی‌ها (مخاطبین) که منجر به خروجی (سیم پیچ) می‌شود. به دلیل ماهیت بصری، اجرای Ladder Logic از بسیاری از زبان‌های برنامه نویسی آسان‌تر است. برنامه نویسی “C” نوآوری جدیدتری است. برخی از تولیدکنندگان PLC نرم افزار برنامه نویسی کنترل را تهیه می‌کنند.

راه اندازی پی ال سی

 

علاوه بر اینک ه دانستید پی ال سی چیست باید بدانید تغییرات از جمله کنترل کننده‌های PLC + HMI نیز وجود دارد.

کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی توسط Unitronics

Unitronics در ساخت و طراحی کنترلرهای منطقی قابل برنامه ریزی با پانل‌های HMI یکپارچه و ورودی و خروجی داخلی پیشگام است. آن‌ها اولین PLC All-in-One را در بازار راه اندازی کردند و به پیشرفت فن آوری مبتنی بر بازخورد بازار و پیشرفت صنعت ادامه دادند.

Unitronics اکنون چندین خط تولید ناهموار PLC را برای پشتیبانی از طیف گسترده‌ای از نیازهای سیستم ارائه می‌دهد. با کنترل فشرده، این کنترل کننده‌ها با از بین بردن کارهای طولانی مانند سیم کشی PLC-Panel و تنظیمات ارتباطی، صرفه جویی فوری ایجاد می‌کنند. Unitronics از مفهوم All-in-One با نرم افزار انقلابی پشتیبانی می‌کند که امکان کنترل نردبان، طراحی HMI و تمام پیکربندی‌های سخت افزاری و ارتباطی را در یک محیط نرم افزاری ساده فراهم می‌کند.

نمودار جریان عملکرد PLC

شاید کنجکاو باشید که نحوه کار پی ال سی چیست و چگونه عمل می کند. اجازه دهید در پایان با یک مثال نحوه کار پی ال سی را شرح دهیم. بسیاری از ماشین‌های ظرفشویی دارای ریزپردازنده‌هایی هستند که عملکرد مشابه PLC دارند. ماشین ظرفشویی ورودی، خروجی و البته CPU دارد. برخی از ورودی‌های کنترل کننده ماشین ظرفشویی دکمه‌های جلو، سنسورهای آب و سوئیچ درب هستند. برخی از خروجی‌های ماشین ظرفشویی می‌توانند دریچه‌های آب، عناصر گرما و پمپ‌ها باشند. حال بیایید به این فکر کنیم که ماشین ظرفشویی چگونه از این اجزای مختلف استفاده می‌کند.

توجه: به خاطر داشته باشید، CPU پردازنده ماشین ظرفشویی است که برای تصمیم گیری برنامه ریزی شده است. این دقیقاً مانند پردازنده PLC است که براساس وضعیت ورودی تصمیمات منطقی می‌گیرد.

پی ال سی (PLC)

سنسورکنترل کننده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *