همه چیز درباره انواع پست برق

راه-اندازی پست برق

پست‎های الکتریکی رابط بین قسمت‎های شبکه توزیع و سیستم‎های انتقال هستند. این مناطق برای امنیت بیشتر اساسا حصارکشی شده هستند و احتمالا شما در اطراف شهرهای خود نمونه های آن را دیده‎اید. انواع پست برق ولتاژ خطوط انتقال را کاهش می‎دهد تا برای شبکه توزیع مناسب باشد. آنها همچنین برای محافظت از سیستم توزیع به مدار قطع کننده مجهز هستند و می‎توانند برای کنترل جریان در جهات مختلف استفاده شوند. پست برق همچنین نوسانات ولتاژ ناشی از افزایش بار را صاف و فیلتر می‎کنند.

اجزای پست برق

نیروی الکتریکی را می‎توان از واحدهای تولیدی به توزیع و با استفاده از اجزای مختلف پست الکتریکی یعنی ایزولاتور، میله گذرگاه، ترانسفورماتور نیرو و… در پست به یکدیگر متصل کرد. اجزای پست برای نصب و راه اندازی پست برق بسیار ضروری است. طراحی پست‎های برق یک روش پیچیده و پر از برنامه‎ریزی مهندسی است. مراحل اصلی در طراحی انواع پست برق شامل سیستم سوئیچینگ، برنامه‎ریزی و قرار دادن تجهیزات، انتخاب اجزا و همچنین سفارش، پشتیبانی مهندسان، طراحی سازه، طراحی چیدمان الکتریکی، حفاظت از رله و رتبه‎بندی دستگاه‎های اصلی است. اجزای اصلی یک پست برق به شرح زیر هستند:

1- ترانس برق

اجزای پست برق

هدف اصلی ترانسفورماتور نیرو، افزایش ولتاژ انتقال در واحد تولید و پایین آوردن ولتاژ انتقال در واحد توزیع است. این نوع ترانسفورماتورها در شرایط بار کامل کار می‎کنند و هنگامی که در شرایط بار سبک باشد ترانسفورماتور جدا می‎شود. بنابراین، بازده ترانسفورماتور قدرت، در شرایط بارگذاری کامل، بیشترین بازدهی را دارد.

2- ترانسفورماتور ابزار

هدف اصلی ترانسفورماتور کاهش جریان زیاد و همچنین تنظیم ولتاژها برای یک مقدار مطمئن و واقعی است. این مقادیر را می‎توان با دستگاه‎های معمولی محاسبه کرد.

3- صاعقه گیر

این اولین جز در انواع پست برق است و عملکرد اصلی این قطعات محافظت از اجزای پست در عبور ولتاژ بالا و همچنین متوقف کردن دامنه و مدت زمان جریان برق است. اجزای این قسمت جریان برق و صاعقه را به زمین هدایت می‎کنند و هادی سیستم بوده و همچنین در برابر آسیب از پست برق محافظت می‎کنند.

4- موج گیر

گیرنده موج روی خطوط ورودی قرار دارد تا سیگنال با فرکانس بالا را به دام بیندازد. این سیگنال (موج) از ایستگاه راه دور می‎آید که سیگنال‎های جریان و ولتاژ را قطع کند.

5- قطع کننده مدار

انواع پست برق

این ابزار نوعی سوئیچ الکتریکی است که در هنگام بروز خطا در سیستم، برای باز یا بستن مدار استفاده می‎گردد. شامل دو قسمت متحرک است که معمولاً بسته هستند. وقتی خطایی در سیستم رخ می‎دهد، آنگاه رله سیگنال را به قطع کننده مدار منتقل می‎کند و بنابراین قطعات آنها جداگانه منتقل می‎شوند.

6- میله‎ها

میله اتوبوسی شکل یک جز بسیار مهم در انواع پست برق است. میله‎ها از نوعی هادی حامل جریان برق تشکیل شده‎اند که اتصالات زیادی در آن ایجاد می‎شود. به عبارت دیگر، این میله‎ها نوعی اتصال الکتریکی است که در آن جریان ورودی و جریان خروجی صورت می‎گیرد. زمانی که خطا در این قطعه اتفاق می‎افتد تمام اجزای مدار مرتبط با بخش باید جدا شوند. زیرا در مدت زمان طولانی ایزوله کامل ایجاد می‎شود تا خطا به دلیل گرم شدن هادی‎ها برای اتصالات نادیده گرفته شود.
در نیروگاه‎ها یا پستهای بزرگ برق، عملکرد روشنایی، سیستم رله یا مدارهای کنترل توسط باتری تأمین می‎شود. این باتری‎ها بر اساس ولتاژ کار مدار خاص DC به یک سلول باتری خاص متصل می‎شوند. باتری‎ها به دو نوع اسید-قلیایی و همچنین اسید سرب دسته‎بندی می‎گردند. باتری‎های اسید سرب به دلیل ولتاژ بالا و ولتاژ پایین بسیار مقرون به صرفه برای پستها، در نیروگاه‎ها قابل استفاده هستند.

7- سوئیچینگ

سوئیچینگ برای انتقال نیرویی که از پست در سطح ولتاژ ترجیحی به خط انتقال یا ایستگاه برق نزدیک تولید می‎شود، استفاده می‎شود.

8- رله

رله یک دستگاه الکتریکی است و نقش اصلی این دستگاه در انواع پست‎های برق ، محافظت از جز شبکه در برابر شرایط نامنظم مانند خرابی است. یکی از انواع دستگاه‎های تشخیص است که برای شناسایی و تعیین محل خطا استفاده می‎شود و سپس سیگنال را به قطع کننده مدار می‎فرستد. پس از دریافت سیگنال از رله، قطع کننده مدار قسمت خراب را جدا می‎کند. رله‎ها عمدتا برای محافظت از دستگاه‎ها در برابر خطرات، آسیب‎ها مفید هستند.

نکات ایمنی پست برق

نکات مهم در طراحی انواع پست برق

پست‎های برق زیر مجموعه‎ای از شبکه الکتریکی بوده، بدین جهت طراحی درست آن بسیار حائز اهمیت است. قبل از اینکه پست برقی را در منطقه‎ای جایگذاری کنیم باید به یک سری از اطلاعات دسترسی داشته باشیم تا بتوانیم مناسب‎ترین انتخاب را برای منطقه درنظر بگیریم.

1- اطلاعات محیطی که شامل:
  • درجه حرارت
  • ارتفاع از سطح دریا
  • سرعت باد
  • زلزله
  • مقدار یخبندان
  • مقدار آلودگی هوا
  • مقدار بارش نزولات جوی
2- اطلاعات الکتریکی که شامل:
  • ولتاژ نامی
  • ولتاژ حداکثری تجهیزات UM
  • جریان نامی RATED CURRENT
  • فرکانس نامی
  • سیستم اتصال فازها و گروه برداری
  • اضافه ولتاژهای موقت و گذرا

پیاده سازی پست برق

انواع پست‎های برق

حال وقت آن است که به معرفی انواع پست برق بپردازیم. پست‎های برق بر حسب ولتاژ در سه زیرشاخه دسته‎بندی می‎شود که در ادامه به توضیح آن می‎پردازیم:

پست انتقال(Transmission Substation)

در زمانی که دو خط دارای ولتاژ یکسان باشند این پست وظیفه دارد اتصال بین آن‎ها را انجام دهد. پست‎های انتقال در دو دسته ساده و پیچیده دسته‎بندی می‎شود.

پست توزیع(Distribution Substation)

وظیفه این پست تحویل گرفتن توان از یک پست انتقال و انتقال آن به سیستم توزیع دیگر است. پست ولتاژ را به مقداری می‎رساند که برای مصرف‎کنندگان مناسب باشد. زمانی پست توزیع استفاده می‎شود که از دو پست توزیع بخواهیم استفاده کنیم. هر کشوری استاندارد ولتاژ خودش را دارد و این ولتاژها به پست‎های توزیع وارد می‎گردد. وظیفه بعدی پست توزیع ایزوله کردن شبکه توزیع نیز می‎باشد تا درصد خطا را کاهش دهد.

پست نیروگاهی(Sub-transmission Substation)

این نوع از پست‎های برق وظیفه دارند ولتاژهای خروجی را از ژنراتورها به سطحی برساند که قابل انتقال باشد. نصب این پست‎ها در قدرت‎های زیاد و در فواصل طولانی استفاده می‎شود.

پست برق در برق صنعتی

دسته بندی دیگری نیز در مورد انواع پست‎های برق وجود دارد که پست‎های سوئیچینگ است که در ادامه در مورد آن توضیح خواهیم داد.
وظیفه این پست قطع و وصل خطوط انتقال یا مصرف کننده از شبکه اصلی است. این اتفاق ممکن است از قبل برنامه ریزی شود یا اینکه کاملا اتفاقی و در صورت بروز مشکل انجام گردد. در زمان آسیب‎دیدگی لازم است دستگاه‎ها بررسی و عیب‎یابی شوند و یا گسترشی در سیستم اتفاق بیفتد، این پست برق کل سیستم را قطع نمیکند و فقط قسمتی که تعمیرات دارد برق آن منطقه قطع خواهد شد.

اگر بخواهیم انواع پست برق را بر حسب عملکرد و نقشی که بر عهده دارند، دسته‎بندی کنیم، می‎توانیم به دسته‎بندی زیر برسیم:

پست افزاینده

همان طور که می‎دانید ولتاژهایی که توسط ژنراتورها تولید می‎شوند، محدود بوده و برای انتقال قدرت اقتصادی، ما احتیاج به قدرت‎هایی داریم که در فواصل مختلف گذاشته شود تا ولتاژ بالا برود. این پست را معمولا نیروگاه‎هایی که از مراکز مصرف دور هستند لازم دارند.

پست کاهنده

ولتاژ تولید شده در پست‎‎ها باید به حدی برسد که مناسب مصرف کننده باشد. این کاهش را به وسیله پست‎های کاهنده و یا پست‎های توزیع انجام می‎دهند تا ولتاژ برق مناسب مصرف گردد.

پست توزیع

پست‎های توزیع تنظیم ولتاژ را بین پست توزیع و انتقال انجام می‎دهند. در شهرهای بزرگ می‎توانید پست‎های توزیع پیچیده را ببینید. پست‎های توزیع برق را با ولتاژ مناسب برای مصرف خانگی و صنعتی می‎رسانند.

اگر در مورد پست‎های برق اطلاعات کافی داشته باشید متوجه می‎شوید که پست‎های برق را در دو نوع پست‎های برق باز و خارجی (outdoor substations) که در اطراف شهرهای خود مشاهده کرده‎اید، هستند.

پست‎های برق بسته و داخلی (indoor substations )

که درون سالن‎ها و اتاق‎ها نگهداری می‎شود و مردم عادی آن‎ها را ندیده اند.

کارایی پست برق

پست‎های باز و خارجی

پست‎های باز بر روی زمین و در معرض شرایط جوی اطراف خود قرار دارند و دارای عایق رعد و برق می‎باشند که شما از این نوع از پست‎ها در اطراف شهرهای خود دیده‎اید. دسته‎بندی این پست به دو دسته پست‎های معمولی و پست‎های گازی (GIS) تقسیم می‎گردد.

  • پست‎های معمولی
    زمانی که محدودیت زمین نداشته باشیم این گونه پست‎ها احداث می‎گردد. رعایت فاصله ایمنی و مجاز را در این پست‎ها رعایت کنید.
  • پست‎های گازی
    کلیه تجهیزات فشار قوی در پست‎های گازی در داخل فشار محفظه ای فلزی قرار داده شده است. این پست‎ها عایق گازهای هگزا بوده عایقی مناسب برای برق می‎باشد.

مزایای پست‎های گازی
این پست‎ها در معرض شرایط جوی نبوده به این علت دچار اتصال و حوادث کمتری می‎گردد و به علت اینکه ایزوله هستند ایمنی بالاتری دارند.

معایب پست‎های گازی
در زمان سرما و افت دما، گاز به حالت مایع تبدیل می‎گردد. البته نباید از هزینه بالای این پست‎ها نیز غافل شد.

در یک دسته‎بندی کلی دیگری می‎توانیم انواع پست برق را به صورت دیگری دسته‎بندی کنیم که در ادامه به آن‎ها اشاره خواهیم کرد.

پست توزیع زمینی

در طراحی این پست دو سلول طراحی شده است که سلول اول را برای حفاظت در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار قرار داده‎اند و سلول دوم که به آن سلول اندازه‎گیری نیز می‎گویند در آن دو یا سه ترانسفورماتور با خروجی صد وات قرار داده شده است.

پست عمومی برق

از این پست جهت برق‎رسانی به متقاضیان کم مصرف مثل شبکه خانگی و مانند آن استفاده می‎گردد.

پست اختصاصی برق

این پست برای انشعاب‎های برق دیماندی ولتاژ اولیه و با ولتاژ 250 کیلووات یک پست اختصاصی تعبیه می‎گردد.

پست عمومی- اختصاصی

این پست جهت مصارف عمومی و در کنار مشترکان دیماندی طراحی شده و ترکیبی از دو پست گذشته است.

کاربرد پست برق

پست پاساژ

زمانی که نیروگاه و محل مصرف دارای فاصله طولانی باشند، پست پاساژ را در محل مصرف نصب می‎کنند.

پست تقسیم برق

در این پست یک فیدر به چندین انشعاب تقسیم می‎گردد.

پست‎های برق پیش ساخته فشرده(کیوسک)

این پست‎ها حمل نقل راحتی داشته و بهره‎برداری از آن راحت است. ویژگی اصلی این پست‎ها راحتی و ایمنی بالا در بهره‎برداری می‎باشد.

پست توزیع هوایی

از نظر اقتصادی استفاده از این پست‎ها راحت‎تر از پست‎های زمینی می‎باشد و دلیل آن جای کمی است که اشغال کرده و تجهیزات مصرفی کمتری که در این پست استفاده شده، می‎باشد.

در یک جمع‎بندی می‎توان گفت پست مکانی است که تجهیزات انتقال انرژی در آن نصب می‎گردد و تبدیل به ولتاژ شده و به چرخه مصرف می‎رسد. در نگاه کلی پست برق، مبدل ولتاژ و سویچینگ است که در بسیاری از انواع پست برق این دو ویژگی در کنار هم انجام شده است. پست‎ها با توجه به نوع وظیفه، عایق و محل نصب دسته‎بندی‎های مختلفی را داشته‎اند که در مقاله‎ای که مطالعه کرده‎اید به آن‎ها اشاره شده است.

 

پست برق

پست برقتجهیزات برقصنعت برق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *