همه چیز درباره تابلو توزیع برق

تابلو برق

تابلو توزیع برق ، یکی از تجهیزات برقی است که برای اطمینان از تاسیسات الکتریکی بسیار مهم بوده و باید طبق استانداردهای کاملا مشخص که حاکم بر طراحی و ساخت مجموعه‌های تابلو برق است، مطابقت داشته باشد. تابلو توزیع برق جزئی از سیستم تامین برق می‌باشد که یک منبع تغذیه الکتریکی را به مدارهای فرعی تقسیم می‌کند، در حالی که فیوز محافظ یا قطع کننده مدار را برای هر مدار در محفظه مشترک فراهم می‌کند.

تابلو توزیع برق، به نقطه‌ای گفته می‌شود که منبع تغذیه ورودی به مدارهای جداگانه‌ای تقسیم می‌شود که هر کدام از آن‌ها توسط فیوزها یا تابلو برق کنترل و محافظت می‌گردد. یک تابلوی توزیع به تعدادی از واحدهای عملکردی تقسیم می‌شود که هر یک از آن‌ها شامل تمام عناصر الکتریکی و مکانیکی هستند که عملکرد خاص و معینی دارند. تابلو برق یک حلقه کلیدی در زنجیره اطمینان است. در نتیجه باید گفت تابلوهای توزیع برق باید طبق استانداردهای قابل اجرا  و متناسب با کاربردهایی که در نظر گرفته شده است طراحی شود.

تابلو برق صنعتی

محفظه تابلوی توزیع برق از حفاظت دوگانه‌ای برخوردار است:

1) محافظت از تابلو ( ابزارهای نشانگر، رله‌ها، بدنه تابلو برق و غیره در برابر تاثیرات مکانیکی و ارتعاشات و سایر تاثیرات خارجی که ممکن است با یکپارچگی عملکرد تداخل داشته باشد).

2) حفاظت از زندگی انسان در برابر احتمال شوک الکتریکی مستقیم و غیر مستقیم

انواع تابلوهای توزیع برق، با توجه به نوع کاربردی که دارند و اصل طراحی که داشته‌اند متفاوت هستند. در ادامه به انواع آن اشاره می‌کنیم:

تابلوهای توزیع با توجه به کاربردهای خاص عبارتند از:

  • تابلو اصلی برق LV-MLVS
  • مراکز کنترل موتور MCC
  • تابلوهای توزیع UB
  • تابلوهای توزیع نهایی

برق صنعتی

تابلوهای توزیع برق، برای کاربردهای خاص و متفاوت مانند گرمایش، بالابر و فرآیندهای صنعتی می‌توانند استفاده شوند. دو فناوری تابلوی توزیع برق را در این صنعت می‌توان مشاهده کرد، اولین مورد تابلوهای توزیع برق جهانی است که در آن‌ها تابلو و بدنه و غیره به یک شاسی در پشت محفظه محکم می‌شوند. دیگری تابلوهای توزیع عملکردی برای برنامه‌های خاص که بر اساس طراحی مدولار و استاندارد می‌باشند.

تابلو توزیع برق جهانی : آنچه که در دنیا به طور معمول دیده می‌شود.

تجهیزات تابلو توزیع برق و بدنه و غیره به طور معمول بر روی یک شاسی در قسمت پشت محفظه قرار دارند. علائم و دستگاه‌های کنترل ( متر، لامپ، دکمه‌های فشار و…)، در قسمت جلوی تابلو نصب می‌شوند. قرار دادن اجزای داخل محفظه نیاز به مطالعه بسیار دقیق دارد؛ و با در نظر گرفتن ابعاد اتصالات قابل نصب و مجوزهای لازم تولید شده و با داشتن استانداردهای لازم، به ایمنی لازم می‌رسد.

راه-اندازی تابلو برق

تابلو برق‌های توزیع عملکردی: این تابلوهای توزیع به طور کلی به برنامه‌های خاص اختصاص یافته است.

این تابلو توزیع برق از ماژول‌های عملکردی تشکیل شده که شامل دستگاه‌های سوئیچ همراه با لوازم جانبی استاندارد نصب شده، دارای اطمینان سطح بالا و قابلیت زیاد برای تغییرات لحظه آخری و اتفاقات آینده است.

استفاده از تابلوهای توزیع کاربردی به دلیل مزایای بسیاری که داشته در تمام سطوح توزیع الکتریکی IV، از تابلوی اصلی تا تابلوی توزیع نهایی استفاده می‌گردد. مدولار بودن این سیستم قابلیت امکان ادغام توابع متعدد در یک تابلوی توزیع را فراهم می‌کند، که می‌توان آن را در حفاظت، نگهداری تابلو برق، بهره برداری و ارتقا طراحی تابلو توزیع برق سریع مشاهده کرد.

مزایای تابلوهای توزیع عملکردی:

1) انعطاف پذیری و سهولت در تابلوهای توزیع برق ساختمان:

2) انعطاف پذیری و سهولت در تابلوهای توزیع و مطابق بودن با استانداردها و اطمینان از سرویس‌دهی در شرایط ایمن

3) صرفه جویی در وقت در همه مراحل، از طراحی تا نصب، بهره برداری و اصلاحات و به روزرسانی‌ها

4) سازگاری آسان، به عنوان مثال می‌توان گفت در هر کشوری می‌تواند با اصول شرایط آن و معیارهایی که دارد تغییر کند.

تابلو توزیع برق

در تابلوهای توزیع برق از سه فناوری اساسی استفاده می‌شود:

1) واحدهای عملکردی ثابت: این واحدها را  نمی‌توان از منبع جدا کرد، بنابراین هر گونه مداخله برای تعمیر و نگهداری، اصلاحات و غیره، نیاز به خاموش شدن کل تابلو توزیع برق دارد. با این وجود می‌توان از دستگاه‌های پلاگین یا قابل برداشت برای کاهش زمان خاموش کردن و بالا بردن عملکرد دستگاه استفاده کرد.

2) واحدهای عملکردی قابل جدا شدن: هر واحد عملکردی بر روی یک صفحه نصب متحرک نصب شده و با شیشه‌ای برای جداسازی جدا شده است و  امکانات قطع اتصال در پایین دست ارائه می‌شود. بنابراین می‌توان واحد کامل را برای سرویس بدون نیاز به خاموشی عمومی حذف کرد.

3) نوع عملکردی قابل برداشت طراحی شده به شکل کشو: تابلو برق و لوازم جانبی مربوط به آن برای عملکرد کامل بر روی یک شاسی کشویی به صورت افقی نصب می‌شوند. عملکرد به طور کلی پیچیده است و اغلب مربوط به کنترل موتور است. برای جداسازی باید کشو را جدا کرده و امکان تعویض سریع یک واحد معیوب را فراهم می‌کند، بدون اینکه انرژی لازم را برای بقیه تابلو توزیع برق فراهم کند.

رشته برق صنعتی

جنبه‌های ایمنی در تابلوهای توزیع برق عبارتند از :

  • ایمنی مردم
  • خطر آتش سوزی
  • خطر انفجار
  • در دسترس بودن نیرو در بسیاری از بخش‌های اصلی مسئله مهمی است. در صورت قطع طولانی مدت به دنبال خرابی تابلو، ممکن است تاثیر اقتصادی بالایی داشته باشد.
  • داشتن استاندارد در زمینه طراحی و راستی آزمایی سیستم که در صورت بروز خطا، اختلال یا کارکرد در شرایط شدید محیطی، هیچ گونه خرابی را انتظار نداشته باشید. مطابق با استانداردها باید اطمینان حاصل کند که تابلو توزیع برق نه تنها در شرایط عادی، بلکه در شرایط سخت نیز به درستی کار خواهد کرد.

تعریف واضح واحدهای عملکردی:

اشکال تفکیک شده بین واحدهای عملکردی مجاور مطابق با نیاز کاربر در کنار آزمایش‌های تایید صحت و تأیید روتین به وضوح مشخص شده است که دارای ساختار استاندارد می‌باشد.

الزامات مبتنی بر انتظارات کاربر نهایی در تولید تابلوهای توزیع برق:

  • قابلیت کارکرد نصب برق
  • مقاومت در برابر فشار ولتاژ
  • قابلیت حمل فعلی
  • قابلیت مقاومت در برابر اتصال کوتاه
  • سازگاری الکترومغناطیسی
  • محافظت در برابر شوک الکتریکی
  • قابلیت‌های نگهداری و اصلاح
  • امکان نصب در سایت
  • محافظت در برابر خطر آتش سوزی
  • محافظت در برابر شرایط محیطی

مشخصات تابلو برق

تابلوهای توزیع برق، شامل تجهیزات تابلوها به عنوان مونتاژ، شامل تجهیزات سوئیچینگ، تجهیزات کنترل، اندازه گیری، محافظ، تنظیم کننده، با تمام اتصالات داخلی الکتریکی و مکانیکی و قطعات ساختاری واجد شرایط هستند.

سیستم‌های مونتاژ شامل اجزای مکانیکی و الکتریکی (محفظه، میله‌های شیبدار، واحدهای عملکردی و…) است. سازنده اصلی سازمانی است که مطابق با استاندارد مربوطه طرح اصلی را راستی آزمایی کرده و تایید نهایی را بعد از آزمایشات الکتریکی داده است که این تأیید ممکن است توسط یک سازمان صدور گواهینامه نظارت شود و گواهینامه‌ها را به تولید کننده اصلی ارائه دهد. این گواهینامه‌ها را می‌توان در صورت درخواست به مشخص کننده یا  کاربر نهایی منتقل کرد.

سازنده مونتاژ، به طور کلی anel Builder، سازمانی است که مسئولیت مونتاژ تکمیل شده را بر عهده دارد. مونتاژ تابلو توزیع برق باید طبق دستورالعمل سازنده اصلی تکمیل شود. اگر سازنده مونتاژ از دستورالعمل‌های سازنده اصلی ناشی شود، مجبور است دوباره بررسی‌های جدید طراحی را انجام دهد. این انحرافات همچنین باید برای تایید به تولید کننده اصلی ارسال شود. در پایان مونتاژ، تأییدهای معمول باید توسط سازنده مونتاژ (سازنده تابلو) انجام شود. نتیجه یک مجموعه کاملاً تست شده است که برای آن تاییدیه‌های طراحی توسط سازنده اصلی انجام شده و تاییدات معمول توسط سازنده مونتاژ انجام شده است.

معایب تابلو برق

در آخر باید گفت تابلو برقی که همگی در منازل مسکونی و تاسیسات می‌بینیم اجزایی دارد که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

صفحه اصلی: این مورد از تابلوهای توزیع برق را در منازل مسکونی دیده‌اید که می‌توان با این دستگاه برق را در تمام واحد مسکونی کنترل کرد.

جعبه فیوز: این قسمت برای جلوگیری از اضافه باز مدار طراحی شده و در زمانی که جریان اضافی وجود داشته باشد فیوز مدار را قطع می‌کند.

پنل‌های اصلی: در زیر صفحه شکن  کار می‌کند و در صورت اتفاقات و آتش سوزی سریعا قطع برق را انجام می‌دهد و لازم نیست که شما برق را قطع کنید.

پنل‌های فرعی: این پنل برای مکان‌هایی که دارای چندین پنل اصلی هستند قابل استفاده می‌باشد.

در مناطقی که شرایط آب هوایی خاصی حکم فرما باشد از ژنراتور پشتیبان استفاده می‌شود که قطع و وصل برق در شرایط مختلف را انجام می‌دهد که در دو دسته بندی دستی و خودکار در بازار وجود دارد.

در انتها باید گفت هنگام کار با تابلو توزیع برق باید اصول ایمنی را رعایت کنید و در صورت هر گونه مشکل از برقکارهای حرفه‌ای استفاده کنید. تابلو برق را در محلی بگذارید که خیس نشود و دور از دسترس کودکان باشد.

تابلو برق

تجهیزات برقتوزیع برقصنعت برق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *