با انواع دوربین مدار بسته آشنا شوید

انواع دوربین های مدار بسته

داشتن یک سیستم امنیتی برای حفاظت از هر مکانی لازم است. انتخاب دوربین مداربسته مناسب برای مکان و کاربرد مناسب بسیار حیاتی و ضروری است. امروزه انواع دوربین مدار بسته برای انتخاب وجود دارد که دارای ویژگی‎ها و گزینه‎های بسیار متنوعی است، نتیجه این امر، انتخاب سخت و گیج کننده است.

پیش از تهیه دوربین مداربسته امنیتی باید این سوال را مدنظر خود قرار دهید که کدام دوربین مداربسته برای امنیت محل مورد نظر شما بهتر است؟

برای طبقه‎بندی انواع دوربین مدار بسته روش خاصی وجود ندارد. با توجه به کارکرد و شکل دوربین‎ها سعی خواهند کرد دوربین‎های مداربسته را طبقه‎بندی کنند.

در ادامه لیستی از انواع دوربین‎های مداربسته را برای شما طبقه‎بندی خواهیم کرد و به توضیح آن‎ها خواهیم پرداخت.

ایمن سازی با دوربین

انواع دوربینهای مداربسته

همانطور که گفته شد دوربین‎های امنیتی مداربسته با توجه به نوع استفاده و مکانی که قرار است در آن نصب شود و بسیاری از فاکتورهای دیگر به دسته‎بندی‎های مختلفی تقسیم می‎شود که ما در این مقاله با توجه به این ویژگی‎ها آن‎ها را به 6 دسته، تقسیم‎بندی کرده‎ایم.

1-  انواع دوربین مدار بسته بر اساس شکل

  • دوربین Bullet
  • دوربین Dome
  • دوربین PTZ با وضوح بالا
  • دوربین‎های گنبدی
  • دوربین‎های PTZ
  • دوربین‎های مخفی و مخفی

2- دوربینهای مداربسته بر اساس نوع لنز

  • دوربین‎های تک لنز
  • دوربین‎های وریفوکال
  • دوربین‎های جعبه‎ای (C-Mount)
  • دوربین‎های 360 درجه

3-  انواع دوربینهای مدار بسته بر اساس شرایط نوری محیط

  • دوربین‎های مداربسته روز / شب ، دید در شب و IR
  • دوربین‎های دید در شب رنگی
  • دوربین‎های تصویربرداری حرارتی

4- دوربینهای مدار بسته توسط شرایط محیطی

  • دوربین‎های داخلی
  • دوربین‎های فضای باز

5-  انواع دوربین مدار بسته بر اساس اتصال

  • دوربین‎های IP سیمی
  • دوربین‎های IP بی سیم
  • دوربین‎های IP بدون سیم

6- دوربینهای مدار بسته بر اساس ویژگیها

  • دوربین‎های ANPR / LPR
  • دوربین‎های صوتی
  • دوربین‎های تشخیص چهره
  • دوربین‎های داخلی و خارجی

اولین معیاری که برای طبقه‎بندی انواع دوربین مدار بسته می‎توان در نظر گرفت، کاربرد، نحوه نصب و شکل دوربین‎ها می‎باشد. این موارد هیچ تاثیری بر ویژگی‎ها و کیفیت تصویرهای دوربین ندارد. البته بر میزان دید و میزان دسترسی دوربین تاثیر خواهد گذاشت.

انتخاب نوع دوربین مداربسته

راهکار انتخاب نوع دوربین مداربسته مناسب

وقتی مزایا و معایب هر دوربین مشخص شود، تصمیم‎گیری در مورد اینکه دوربین‎های مداربسته در کدام محیط مناسب هستند، برای ما راحت خواهد بود. برای اینکه دوربین خوبی را انتخاب کنید لازم است سه مورد زیر را در نظر بگیرید.

وضوح و کیفیت تصویر

اگر فیلم‎های با وضوح بالا عامل مهمی برای کاربر نباشد، گزینه‎های ارزان‎تر ممکن است انتخاب صحیحی باشد. به همین ترتیب، اگر وضوح لازم باشد، بسیاری از دوربین‎ها دارای قابلیت‎های HD و دید در شب انتخاب خوبی خواهند بود.

میدان دید

منطقه تحت نظارت احتمالا یکی از ساده‎ترین راه‎ها برای تعیین مناسب‎ترین دوربین برای آن محیط خواهد بود. میدان دید باریک یا وسیع یکی از اولین سوالاتی است که کاربر باید در نظر بگیرد.

کاربرد

آیا دوربین در داخل یا خارج از منزل استفاده می‎شود؟ با توجه به شرایط نوری منطقه، توانایی‎های مورد نیاز چیست؟ اینها همه مواردی است که باید هنگام انتخاب انواع دوربین مدار بسته مناسب به خاطر بسپارید.

دسته بندی انواع دوربین مدار بسته

1– دوربین مداربسته بر اساس شکل

  • دوربینهای گلولهای

دوربین‎های گلوله‎ای یکی از دو نوع رایج دوربین مداربسته است. آنها یک شکل استوانه‎ای بلند دارند که به آنها نام و ظاهری متمایز می‎بخشد. این دوربین‎ها قابل تشخیص هستند و تمام افراد آن را می‎شناسند. تنها مشکل دوربین‎های گلوله‎ای قابل مشاهده بودن آنهاست که در نتیجه به راحتی آسیب خواهند دید.

با توجه به شکل این دست از دوربین‎ها انتخاب خوبی برای ورودی‎ها و خروجی‎ها هستند. اما اگر شما نیاز به چندین نمایش ثابت از محیط دارید، باید چندین دوربین را در محل داشته باشید.

دوربین‎های گلوله‎ای به راحتی قابل نصب هستند و می‎توانند در داخل یا خارج از خانه نصب شوند. شکل ظاهری آنها به گونه‎ای است که دوربین را محافظت خواهد کرد و  باعث محافظت از هوا و کاهش اثرات تابش خورشید خواهد شد.

  • دوربین های گنبدی

دومین نوع رایج از انواع دوربین مدار بسته ، دوربین گنبدی است. مشابه دوربین گلوله، دوربین‎های گنبدی شکل خاصی دارند اما در ابتدا کمتر به چشم می‎آیند. به طور معمول دوربین‎ها بر روی سقف نصب می‎شوند، بنابراین آنها را به یک دوربین داخلی تبدیل می‎کند. اما در صورت لزوم می‎توان از آنها در خارج استفاده کرد و بر روی دیوار نصب کرد. اکثر دوربین‎ها دارای فناوری دید در شب و گرما و حرکت هستند.  زاویه دید دوربین گنبدی بیشتر از دوربین گلوله‎ای است و در برابر دستکاری و خرابکاری انعطاف پذیرتر است.

دوربین گنبدی

  • دوربین PTZ (بزرگنمایی تند-شیب)

دوربین‎های PTZ، مخفف pan،tilt،zoom، برای نظارت بر فضاهای بزرگ به خوبی کار می‎کنند. لنز این دوربین‎ها در هر مکانی حرکت می‏کند. دوربین‎های PTZ معمولاً همراه با انواع دوربین مدار بسته دیگر در فضای گسترده استفاده می‎شوند. زمانی که موردی توسط سایر دوربین‎ها شناسایی شد با استفاده از این دوربین‎ها تصویر واضح‎تر را مشاهده خواهند کرد. این سبک از دوربین‎ها چرخش‎های مختلفی را دارا هستند از حرکت‏های 360 درجه تا 180 درجه برای شما تصویر ثبت خواهند کرد.

این دوربین اغلب از قابلیت‎های از پیش تعیین شده‎ای برخوردار هستند، تا کاربر بتواند به راحتی دوربین را به سمت مکانی که می‏خواهد هدایت کند و همچنین بزرگنمایی کند.

2– دوربین های مدار بسته بر اساس نوع لنز

  • دوربینهای وریفوکال

دوربین‎های وریفوکال دارای پارامترهای نوری قابل تنظیم هستند، در کل به شما این قابلیت را می‎دهند که بزرگنمایی واقعی را دریافت کنید. میدان دید گسترده باعث خواهد شد که یک زاویه دید گسترده و با کیفیت کم را داشته باشید.

  • دوربینهای جعبهای (C-Mount)

نام “دوربین جعبه” در این مرحله بیشتر به علت تاریخ اختراع دوربین‎های مداربسته خواهد بود. شکل دوربین‎های اولیه شبیه دوربین‎های تلویزیونی معمولی بود که داخل جعبه‎های بزرگ و حجیم قرار داشتند. به طور دقیق، آنها نوعی دوربین با لنز ثابت هستند، اما اغلب به عنوان یک نوع دوربین مدار بسته مجزا به بازار عرضه می‎شوند.

دوربین مداربسته 360 درجه

  • دوربینهای 360 درجه

انواع دوربین مدار بسته 360 درجه یا پانوراما، دارای مجموعه‎ای از سنسورها (و لنزها) هستند که به آنها امکان می‎دهد اطراف خود را ببینند. آنها به طور معمول روی سقف نصب می‎شوند و کمی شبیه دوربین‎های گنبدی هستند.

کیفیت تصویر دوربین‎های مدار بسته 360 درجه معمولاً نسبتاً پایین است. این دوربین‎ها عموماً همراه با دوربین‎های PTZ یا سایر دوربین‎های قابل استفاده مستقر می‎شوند.

3- انواع دوربین بر اساس شرایط نوری

انواع دوربین‎ مداربسته از سنسورهای تصویربرداری استفاده می‎کنند که تا حدی شبیه شبکیه چشم انسان است. دقیقاً مانند شبکیه چشم ما، این سنسورها برای تشخیص هر چیزی به مقداری نور نیاز دارند. این دوربین‎ها تصاویر را در تمام شرایط برای شما ثبت خواهند کرد.

  • دوربین های مدار بسته روز / شب، دید در شب و IR

دوربین‎های مداربسته روزانه / شبانه برای محیط‎هایی طراحی شده‎اند که امکان تنظیم نور در کل شبانه‎روز وجود ندارد. دوربین‎های مداربسته روزانه و شبانه مجهز به LED‎های مخصوص به خود هستند. این دوربین‎ها برای نظارت‎های شبانه روزی در مناطقی مناسب خواهد بود که در تمام 24 ساعت امکان داشتن  نور را نداشته باشیم.

دوربین دید در شب

  • دوربینهای دید در شب رنگی

بیشتر دوربین‎های مداربسته دید در شب تک رنگ هستند زیرا قابلیت پردازش سنسورهای تصویربرداری بسیار محدودیت دارند. البته در سال‎های اخیر سنسورهای تصویربرداری که بتواند رنگ‎ها را تشخیص در دسترس قرار گرفته است.  با استفاده از ترکیبی از سنسورهای تصویربرداری با قابلیت رنگی، نور مادون قرمز و تکنیک‎های پیشرفته پردازش فیلم، برخی از تولیدکنندگان توانسته‎اند انواع دوربین‎ مدار بسته دید در شب رنگی ارائه دهند.

4- انواع دوربین بر اساس قابلیت اتصال

  • دوربینهای مداربسته سیمی

دوربین‏های مدار بسته سیمی از طریق اتصال سیمی، به طور معمول با کابل اترنت، به شبکه شما متصل می‎شوند. این ارزان‎ترین، ساده‎ترین و سریع‎ترین نوع اتصال می‎باشد. نکته منفی این نوع از دوربین‎های مداربسته این است که شما یک سیم اضافی برای هدایت به دستگاه خود نیاز دارید. این یک دردسر اضافی برای نگهداری به وسیله یک سیم دیگر است که باعث می‎شود از این دوربین‎ها استفاده نشود.

دوربین‎های مداربسته سیمی می‎توانند برای هر هدفی مورد استفاده قرار گیرند، اما اتصالات سیمی معمولاً اولین انتخاب برای جریان‎های با کیفیت بالا است.

  • دوربینهای مدار بسته بی سیم

انواع دوربین‎ مداربسته بی‎سیم همتای دوربین‎های سیمی مجهز به Wi-Fi هستند. آنها از طریق Wifi به شبکه داخلی شما متصل می‎شوند. نکته منفی این دست از دوربین‎های مداربسته، جابجایی چندین جریان با کیفیت بالا از طریق اتصال Wi-Fi می‎تواند از نظر عملکرد هزینه داشته باشد.

دوربین‎های مداربسته بی سیم برای هر هدفی قابل استفاده هستند. مزیت اصلی نصب دوربین مداربسته بیسیم راحتی و انعطاف پذیری بیشتر است.

  • دوربینهای مداربسته بدون سیم

انواع دوربین‎ مدار بسته بدون سیم دقیقاً همان چیزی است که از این اسم پیداست. این دسته از دوربین‎های مدار بسته می‎توانند بدون استفاده از هیچ کابل مستقر استفاده شوند. به طور معمول از اتصال Wi-Fi برای ارسال داده استفاده خواهد کرد. از باتری‎ها یا ماژول‎های انرژی خورشیدی به عنوان منبع برق استفاده می‎کنند. این دسته از دوربین‎های مداربسته مناسب نظارت در فضای باز که نزدیک به کابل برق نیستند مناسب است.

لنز دوربین مدار بسته

5- انواع دوربین بر اساس ویژگیها

انواع دوربین مدار بسته علاوه بر امکان ضبط تصاویر، دارای انواع ویژگی‎ها هستند. برخی از این ویژگی‎ها، مانند قابلیت تشخیص پلاک‎های خودرو، به اندازه کافی متمایز هستند که دوربین‎ها به طور خاص برای آن ویژگی خریداری می‎شوند.

  • دوربینهای ANPR / LPR

تشخیص خودکار شماره پلاک (ANPR) که گاهی با آن پلاک شناسایی (LPR) نیز نامیده می‎شود ، این ویژگی پردازش ویدئویی است که به دوربین‎ها امکانی می‎دهد که شماره اتومبیل‎هایی که از جلوی دوربین عبور می‎کنند را به طور خودکار تشخیص داده و ضبط کنند.

دوربین‎های مداربسته ANPR گران قیمت هستند، زیرا نرم‎افزار پردازش تصویر برای کار به تصاویر با کیفیت بالا نیاز دارد. آنها به طور معمول در فاكتورهای دوربین‎های گلوله‎ای يا گنبدی شکل قرار دارند.
این دست از دوربین‎ها مناسب استفاده در پارکینگ ها می‎باشد.

  • دوربینهای تشخیص چهره

دوربین های مداربسته تشخیص چهره به قابلیت تطبیق چهره در یک عکس با مجموعه‎ای از چهره های شناخته شده در یک پایگاه داده مجهز هستند.

اگرچه پیشرفت‎های زیادی در این زمینه حاصل شده است، شناسایی چهره هنوز کاملاً مطابق با آنچه در CSI مشاهده می‎کنید، وجود ندارد. دوربین‎های مداربسته از دقت معقول و منطقی برخوردار هستند. قدرت تشخیص چهره از نظر قدرت محاسباتی کاملاً طاقت‎فرسا خواهد بود، بنابراین این دوربین‎ها بسیار گران قیمت خواهد بود.

این دستگاه مناسب مکان‎هایی است که ممنوعیت ورود دارند و یا مهمانان مخصوص یک مجموعه مناسب است.

  • انواع دوربین مدار بسته صوتی و صوتی دو طرفه

دوربین‎های امنیتی به طور سنتی فقط ویدئو بوده‎اند اما اگر احتیاج به صدا باشد از دوربین‎های مجهز به ضبط صدا استفاده خواهد شد. برخی از دوربین‎های مداربسته بلندگو نیز دارند و می‎توانند صدای شما را پخش کنند. به این‎ها دوربین‎های مدار بسته صوتی دو طرفه می‎گویند.

  • دوربینهای داخلی و خارجی

دوربین‎های مدار بسته تقریباً در هر شرایط قابل تصوری قابل استفاده هستند. دوربین‎های مداربسته در فضای باز به طور خاص برای محافظت در برابر رطوبت و عملکرد حتی در شرایط تابش مستقیم نور خورشید یا در روزهای سرد زمستان طراحی شده اند. از نظر شکل ظاهری دوربین های فضای باز بزرگتر و سنگین‎تر از سایر دوربین‎ها داخلی هستند.

دوربین‎های داخلی طراحی شده است که از داخل خانه محافظت انجام دهند، بدین علت بسیار سبک‎تر و ارزان‎تر خواهند بود.

نصب انواع دوربین مدار بسته

مراحل نصب انواع دوربینهای مدار بسته

  • در مرحله اول باید مشخص کنید نیاز دارید که از کدام بخش از منزل شما تصویر ثبت شود. اولویت‎بندی کنید که دوربین در کدام نقاط وجود داشته باشد.
  • با توجه به نیازهایی که دارید، دوربین مداربسته مناسب را خریداری کنید. می‎توانید با توجه به نیازهایی که وجود دارد از چند نوع دوربین انتخاب کنید تا هم دید گسترده داشته باشید و هم تصاویر با کیفیت را مشاهده کنید. سیم‎کشی مناسب ساختمان باید رعایت شود تا دچار مشکل نشوید و برای محل دوربین‎های مداربسته خود باید فضایی را در نظر بگیرید.
  • بعد از اینکه نوع دوربین‎های مورد نیاز خود را دانستید باید دوربین‎ها را جداگانه خریداری کنید. از نظر هزینه مناسب است با علم کامل به نیاز خود دوربین را انتخاب کنید. انتخاب کنید انواع دوربین مدار بسته از کدام دسته باشند. در این مقاله انواع دوربین‎ها را باهم مرور کردیم، بنابراین با کمک فردی آگاه نوع دوربین خود را نیازشناسی کنید.
  • دستگاه‎های ضبط و مانیتور را تنظیم کرده و آن را تهیه کنید. این گیرنده‎ها ویدئوها را دریافت کرده و بر روی مانیتور نشان خواهند داد و می‎تواند در مدت مشخصی آن را نگهداری خواهد کرد.
  • تجهیزات را قبل از نصب آزمایش کنید و اطمینان حاصل کنید که تمام دستگاه‎ها هماهنگ با هم و در یک جریان سالم در حال فعالیت هستند.
    بعد از این مرحله تمام مناطقی که قرار است تجهیزات دوربین مداربسته نصب شود را باید درنظر گرفته و آماده سازی شود.
  • دوربین‎های بی سیم خود را به رایانه اتصال کنید. دوربین‎ها دارای تجهیزاتی هستند که باید نصب شوند. باید دستورالعمل‎ها را رعایت کنید تا دوربین‎های مداربسته به درستی فعالیت خود را انجام دهد. برخی از دوربین‎ها گیرنده دارند که باید به کامپیوتر نصب شود. اگر دوربین مداربسته از شما آدرس خواست باید در کامپیوتر و مرورگر آدرس ip دوربین را وارد کنید تا دوربین شروع به فعالیت کند.
  • تنظیمات مربوط به نرم افزاری دوربین مداربسته را انجام دهید. زمانی که تمام موارد بالا به درستی انجام شود کار شما وارد این مرحله خواهد شد در این مرحله لازم است تنظیمات را به درستی انجام دهید تا فعالیت دوربین با مشکل مواجه نشود.

به طور کل شما دوربین مداربسته را خریداری می‎کنید تا محیط مورد نظر خود را رصد کرده و امنیت محیط را بالا ببرید. هر دوربینی مناسب یک محیط و یک فعالیت است در نتیجه برای اینکه امنیت خود را بالا ببرید لازم است از یک پک دوربین استفاده کنید تا متناسب به مناطق و اهمیت آن، تصاویر مناسب را داشته باشید.

در صورت نیازسنجی نامناسب امکان دارد دچار مشکلات و هزینه‎های زیاد شوید. البته امکان دارد انتخاب نادرست دوربین باعث تخریب دوربین در فضای نادرست شود.بعد از انتخاب دوربین باید مراحل نصب نیز توسط فرد ماهر انجام شود تا انواع دوربین مدار بسته به درستی به فعالیت بپردازد. دوربین مداربسته این قابلیت را دارد که برروی گوشی‎های شما نصب شود و دور از محیط توسط موبایل می‎توانید توسط دوربین‎ها امنیت محل مورد نظر خود را زیر نظر داشته باشید.

 

 

 

دوربین مدار بسته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *