نحوه برنامه نویسی پی ال سی (PLC) و عملکرد آن

عملکرد پی ال سی

چگونه می‌توان هر کاری را بدون برنامه شروع کرد؟ هر کاری احتیاج به یک برنامه دارد. هرچه جزئیات برنامه شما بیشتر باشد، برای توسعه کد شما بهتر خواهد بود. فرایندی را که می‌خواهید برنامه ریزی کنید، درک کنید.

شما نمی توانید هیچ برنامه‌ای را بنویسید بدون اینکه بفهمید برای رسیدن به چه چیزی تلاش می‌کنید. اگر درک اساسی از نحوه کار فرآیند داشته باشید، شما یک برنامه نویس بهتری خواهید بود و برنامه‌های بهتری می‌نویسید.

استفاده از یک روش صحیح برای برنامه نویسی PLC به شما این امکان را می‌دهد تا از پتانسیل کامل کنترلر و سیستم خود استفاده کنید. ایجاد، ویرایش و بهبود عملکرد PLC با پیروی از تکنیک‌های اساسی کدگذاری، بسیار ساده‌تر می‌شود. در ادامه می‌توانید لیستی از نکات کاربردی را برای برنامه نویسی پی ال سی آسان‌تر پیدا کنید. نکات ذکر شده معمولاً برای هر PLC قابل استفاده هستند.

از قبل برنامه‌ریزی کنید.

آمادگی و برنامه ریزی دقیق هم از نظر سخت افزاری و هم از نظر سطح نرم افزاری باعث صرفه جویی در وقت زیادی در حین برنامه نویسی PLC می‌شود، تعداد خطاها را  کاهش می‌دهد و انعطاف پذیری کلی پروژه را بهبود می‌بخشد. ما همچنین توصیه می‌کنیم به خاطر داشته باشید که در آینده ممکن است لازم باشد پروژه خود را با افزودن ویژگی‌ها یا اجزای جدید تمدید کنید. هر چه جزئیات برنامه شما بیشتر باشد، تحقق پروژه شما دشوارتر خواهد بود.

برای برنامه نویسی PLC روش مناسب را انتخاب کنید.

هر برنامه‌ای روش کار خود را دارد و البته مزایا و معایب خود را نیز دارد این موارد باعث می‎شود در هر پروژه‌ای شما به یک زبان برنامه نویسی احتیاج داشته باشید.

برنامه نویسی پی ال سی

روش‌های کدنویسی و تکنیک‌های ساختاری را امتحان کنید.

در طول برنامه نویسی PLC، بدون توجه به اینکه از چه روشی استفاده می‌کنید، کدهای بیش از حد پیچیده ایجاد نکنید. به عنوان مثال، تعداد زیاد غیرضروری بلوک‌های عملکردی نه تنها جهت گیری در پروژه بلکه جستجوی خطاهای احتمالی را نیز دشوارتر می‌کند. بنابراین ما به دنبال تکرار بخش‌های کد و استفاده مجدد از آن‌ها در سایر قسمت‌های پروژه، تجزیه کد را تا حد ممکن توصیه می‌کنیم. یک مثال عملی: اگر شما در حال برنامه ریزی سیستم گرمایش خودکار در چندین اتاق هستید، می‌توانید با استفاده از FBD یک ساختار کد واحد ایجاد کنید و سپس آن را به راحتی برای هر اتاق جدا  کنید. با این کار، در مقدار زیادی از زمان صرفه جویی خواهید کرد و کد حاصل از قوام بالایی خواهد داشت.

یادداشت کنید، نظر دهید.

در حین برنامه نویسی PLC ، ردیابی کد آسان است، به ویژه هنگامی که روی پروژه‌های پیچیده حاوی ده‌ها بلاک عملکرد یا صدها خط کد کار می‌کنید. با استفاده از این یادداشت‌ها، حتی پس از مدت زمان طولانی‌تری می‌توانید به راحتی کد بزنید و بازه زمانی و همچنین پروژه را برای سایر کاربران مانند همکاران، خدمه نگهداری یا مشتریان قابل دسترسی کنید.

یک قرارداد نامگذاری ایجاد و دنبال کنید.

نامگذاری تصادفی اشیا با ارزش یا بلوک‌های عملکردی، به ویژه در پروژه‌های پیچیده، می‌تواند کار را نه تنها برای شما بلکه برای هر شخص دیگری که روی پروژه کار می‌کند دشوارتر کند. بنابراین ما به شدت توصیه می‌کنیم یک الگوی واحد برای نام متغیرها و  یا بلوک‌های تابع ایجاد کنید و آن الگو را در کل کار روی پروژه دنبال کنید. این ویژگی به ویژه هنگام جستجوی ده‌ها متغیر بسیار ارزشمند است، جایی که یک نامگذاری واحد می‌تواند باعث صرفه جویی در وقت و استرس شما شود.

برنامه نویسی plc

مسائل را پیش بینی کرده و گاو صندوق‌های خرابی ایجاد کنید.

حتی بهترین سیستم نیز دیر یا زود نوعی خطا را تجربه خواهد کرد. در صورت خرابی سنسور دما، سیستم گرمایشی شما چه خواهد کرد؟ اگر یک شمارنده روی ورودی کنترلر سرریز کند چه اتفاقی می‌افتد؟ پیش از این در مرحله برنامه ریزی، از خرابی مولفه ساده تا خطای عملکرد جدی ناشی از دسترسی غیرمجاز، چنین مواردی را پیش بینی کرده و سپس سناریوهای فرضی برای حل چنین مشکلاتی ایجاد کنید. با استفاده از این سناریوها، می‌توانید به راحتی گاوصندوق‌های خرابی، سقوط یا حالت اضطراری را اجرا کنید. به عنوان مثال، اگر سنسور دما در سیستم گرمایشی خراب شود، می‌توانید کنترل کننده را طوری برنامه ریزی کنید که به طور خودکار دمای از پیش تعریف شده را حفظ کند. همچنین با محدود کردن دسترسی کاربران خارجی به عملکردهای مهم سیستم می‌توانید از این سناریوها برای جلوگیری از خطاهای انسانی استفاده کنید.

کد خود را تست و بررسی کنید.

در هر مرحله از پروژه، بررسی منظم مقادیر متغیر، بلوک‌های عملکرد یا بخش کد، روش‌های خوبی هستند. با این کار می‌توانید از بروز هرگونه خطای احتمالی هنگام راه اندازی سیستم جلوگیری کنید، مانند سوئیچ‌های روشنایی که به دلیل تنظیمات متغیر معیوب کار نمی‌کنند و یا به دلیل اشتباه در یکی از بلوک‌های عملکرد در گرم شدن سوئیچ کار نمی‌کنند. به منظور رفع اشکال، Mervis IDE دارای یک حالت اختصاصی رفع اشکال است. در این حالت، تمام مقادیر متغیر بدون نیاز به بررسی آ‌ن‌ها به صورت جداگانه در IDE نمایش داده می‌شوند، به شما این امکان را می‌دهد تا به سرعت به اشتباه تایپی، مقادیر اشتباه یا انواع دیگر اشتباهات بپردازید.

چندین روش مختلف برنامه نویسی وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. متداول‌ترین انواع اتوماسیون عبارتند از:

1) کد منطق نردبان

مثال کد منطق نردبان

این احتمالاً متداول‌ترین نوع برنامه نویسی plc در اتوماسیون است. منطق نردبان برای کسانی که زمینه الکتریکی دارند بسیار مناسب است زیرا به نظر می‌رسد یک مدار منطقی رله است. عیب‌یابی با منطق نردبان اغلب راحت‌تر از سایر روش‌هاست زیرا شما می‌توانید هر وضعیت را در پله ببینید و به سرعت تشخیص دهید چه چیزی مانع از نتیجه مطلوب شما می‌شود. منطق نردبان برای نتایج تک بعدی عالی است (به عنوان مثال روشن / خاموش)، اما برای نتایج تکراری یا چند شرطی (به عنوان مثال توابع حلقه‌ای) کاملاً پیچیده است.

برنامه ریزی plc

2) کد بلوک عملکرد

عملکرد کد بلوک به عنوان مثال

بلوک عملکرد در صنعت تهویه مطبوع (تهویه مطبوع) به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و بر اساس بلوک‌هایی است که برای انجام عملکردی خاص مانند تایمر یا مقایسه کننده، کد از پیش تعریف شده‌ای در داخل دارند. کد بلوک عملکرد با اتصال سیگنال‌های ورودی و خروجی بلوک‌های مختلف به یکدیگر برنامه‌ریزی می‌شود و برای کسانی که زمینه الکترونیکی دارند بسیار مناسب است زیرا از لحاظ گرافیکی مانند دروازه‌های منطقی به نظر می‌رسد.

3) کد متن ساختاری

مثال کد متن ساختار یافته

متن ساختار یافته در علوم رایانه بسیار مشهور است و افرادی که دارای زمینه‌های رایانه‌ای مانند توسعه دهندگان وب یا برنامه هستند، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند. همانطور که از نامش پیداست، متن ساختاری یک کد مبتنی بر متن است و برای ریاضیات پیچیده و تکرار توابع شرطی بسیار مناسب است. آنچه برای انجام این نوع توابع به طور معمول ده‌ها خط در منطق نردبان می‌گیرد، می‌تواند به راحتی در متن ساختاریافته فقط با چند خط کد تکمیل شود.

اگر این همان چیزی باشد که از آن راحت هستید، چسبیدن به یک نوع روش اشکالی ندارد، اما شرایطی وجود خواهد داشت که ترکیبی از این روش‌ها بهترین رویکردی است که در آن می‌توانید از نقاط قوت هر روش برای یک روش قوی استفاده کنید.

کدنویسی پی ال سی

نتیجه گیری

نکات و ترفندهای فوق به شما این امکان را می‌دهد از تمام پتانسیل PLC خود استفاده کنید، سیستم خود را بهینه کرده و کار با سیستم را برای شما و سایر کاربران آسان کند. کد برنامه نویسی PLC جادوی نامرئی است که کل جهان ما را اداره می‌کند. این نه تنها در تجهیزات اتوماسیون مانند سیستم‌های PLC و SCADA بلکه بیشتر تجهیزات و خدمات الکترونیکی است که ما هر روز از جمله رایانه، تلفن، تلویزیون و حتی اتومبیل‌های خود استفاده می‌کنیم، با این منطق پیش می‎روند.

پی ال سی (PLC)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *