با پست برق زمینی و انواع آن آشنا شوید.

پست برق زمینی

زندگی امروز انسان با جریان برق رابطه بسیار تنگاتنگی دارد. برای رسیدن برق به زندگی انسان نیاز به تجهیزاتی است که یکی از تجهیزات لازم برای جریان الکتریکی، پست برق زمینی می باشد.

پست برق چیست؟

پست برق یکی از کلیدی ترین دستگاه ها برای سیستم های سه گانه تولید، توزیع و انتقال برق می باشد که وظیفه کنترل جریان را بر عهده دارد. از پست برق برای انتقال توان توزیع استفاده می گردد.

پست ها با توجه به نوع محل نصب پست برق به دو دسته :

  • پست برق هوایی
  • پست برق زمینی دسته بندی می گردد. در این مقاله سعی داریم به کلیتی از پست برق زمینی برسیم و اطلاعات خود را در این زمینه بیشتر کنیم.

نحوه راه اندازی پست برق زمینی

پست برق زمینی چیست؟

پست هایی که در نوع هوایی قرار نمی گیرند در انواع مختلفی دسته بندی می گردند، پست برق ساختمانی، پیش ساخته و زیرزمینی، که با توجه به نیاز و قوانین در ابعاد مختلف ساخته می شود، اولین خطوط انتقال برق، از نوع زمینی بودند که با توجه به گسترش علم جای خود را به خطوط هوایی دادند.

راه اندازی خطوط پست برق زمینی کمی هزینه بر است که امروزه کمتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در صورتی که در این خطوط احتیاج به گرفتن انشعاب باشد، لازم است ایستگاه های توزیع، جعبه های انشعاب و تابلوهای برق در نظر گرفته شوند که این امر نیاز به نیروهای ماهر برای نگهداری این خطوط را دارد.

– مزیت اصلی پست های برق زمینی این است که احتمال آسیب و قطعی جریان در این موارد بسیار کم است.

ترانسفورماتورها از اجزای اصلی یک پست برق زمینی است که از انشعابات ورودی و خروجی زیادی تشکیل شده است. تجهیزات اصلی برای انتقال، حفاظت، سنجش و فرمان این قطعه می باشد که در یک پست قرار گرفته و با نام تابلو برق زمینی شناخته شده است.

– طراحی و برنامه ریزی مربوطه با توجه به نیاز مورد نظر، ظرفیت های مختلفی را در بر می گیرد.

بررسی ابعاد و نصب پست برق زمینی

پست برق زمینی

اولین مرحله در احداث پست برق زمینی، محل احداث آن می باشد که در این قسمت باید اطلاعات کاملی درباره مشخصات الکتریکی، سیستم های حفاظتی، محل نصب، مشخصات اندازه گیری و روش های قرار گیری، دست پیدا کنیم تا نصب موفقی را داشته باشیم.

نکته مهم: مرحله اول، نمای ظاهری و محل قرارگیری تجهیزات می باشد که برای به دست آوردن ابعاد نهایی پست به آن می پردازیم.

در مرحله دوم برای بدست آوردن ابعاد پست برق زمینی لازم است نوع و تعداد سوئیچگیرهای فشار متوسط را بدست بیاورید. برای کنترل هزینه های نصب این پست برق امروزه از سوییچگیرهای گازی و خلا استفاده می گردد که در سایز های کوچکتر در بازار نسبت به نوع قبلی خود وجود دارند.

سوئیچگیرها دستگاه های مونتاژ شده هستند که با توجه به نیازهای پست برق ترکیب می شوند. در جنبه ظاهری پست زمینی باید به تعداد، ابعاد و محل قرارگیری آن توجه شود. قسمت دیگر پست برق زمینی، بریکر است که با توجه به تجهیزات قرار گرفته در داخل آن، دارای ارتفاع زیادی می باشد. در نتیجه برای اینکه شما یک مجموعه را به درستی نصب کنید لازم است ارتفاع بلندترین تجهیز را در نظر بگیرید.

الزامات پست برق زمینی

بعد از مشخص شدن تعداد سوئیچگیرهای فشار متوسط، به بررسی ترانسفورماتور بپردازید. نوع و قدرت این دستگاه بسیار مهم است. ترانسفورماتورهایی که در پست های معمولی استفاده می شوند از نوع روغنی هستند و در پست های کیوسک از ترانسفورماتورهای خشک استفاده خواهد شد.

تفاوت اصلی بین این دو ترانسفورماتورها بین ابعاد، وزن، دسترسی، حریم و سرویس و نگهداری می باشد که در کل می توان گفت این مورد یکی از موضوعات مهم در تعیین ابعاد و طراحی فضای پست زمینی خواهد بود.

یکی دیگر از ابعاد پست برق زمینی، تابلوهای فشار ضعیف و نحوه قرارگیری آن می باشد که از نظر تعداد و نوع مشترک در دو دسته عمومی و اختصاصی قرار می گیرد. با توجه به نوع پست زمینی و چیدمان تجهیزات و تابلوها، شما می توانید ابعاد مختلفی از پست را داشته باشید.

انواع پست های برق زمینی

در دسته بندی انواع پست های برق ، پست برق زمینی نیز به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شود.

پست برق

بیرونی

نصب این دست از پست های برق در محیط باز می باشد.

1) پست های توزیع برق  بیرونی در محیط بسته: این پست ها با نام پست پاساژ تجهیزات در نظر گرفته می شوند.

2) پست توزیع بیرونی در محیط باز: این نمونه در سلول های کمپکت در فضای باز نصب می شود. این نمونه در ساختمان های دولتی و عمومی بیشتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

داخلی

این پست در داخل یک ساختمان یا اتاق قرار خواهد گرفت که در برابر آب و هوا محافظت خواهد شد.

1) پست های توزیع داخلی درون محوطه

2) پست های توزیع داخلی درون ساختمان اصلی: برای ایمنی بیشتر تنها از ترانس خشک در کنار پست های دیگر استفاده می شود.

  • نوع دیگری از دسته بندی پست های زمینی در دسترس است که عبارتند از:
  • پست عمومی
  • پست اختصاصی
  • پست عمومی – اختصاصی
  • پست پاساژ
  • پست تقسیم

مراحل نصب پست برق

قوانین راه اندازی پست برق زمینی

  • انتخاب زمین و محل پست

برای نصب یک پست زمینی لازم است انتخاب درستی از منطقه داشته باشیم. ملاحظات فنی، اقتصادی، زیست محیطی، دسترسی و مسطح بودن زمین مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

سعی شود پست برق زمینی در محلی قرار بگیرد که دسترسی راحتی داشته باشد و شیب مناسبی داشته باشد تا عملکرد مناسبی را در بر بگیرد.

  • مشخصات اتاق ترانسفورماتور

باید یک مورد از دو نوع ترانسفورماتور را استفاده کنید تا با توجه به نیاز مجموعه از یک مورد استفاده کنید.

  • ظرفیت پست، نیازمند تحلیل تقاضا و برآوردهای بارهای متصل به آن است.
  • میزان تقاضا
  • پیش بینی بار و طراحی پست
  • تهویه پست که این مورد با توجه به شرایط جوی محیط مورد بررسی قرار خواهد گرفت. برای جلوگیری از ورود حشرات و جانوران باید از توری مناسب استفاده گردد.
  • روشنایی پست برق زمینی، باید به منظور بررسی و بازرسی ادواری، نور مناسبی برای محیط استفاده شود. برای روشنایی داخل پست از چراغ های فلورسنت و تونلی با نور سفید مهتابی استفاده می شود.

تجهیزات الکتریکی اصلی پست برق زمینی چیست؟

  • ترانسفورماتور
  • تابلوهای فشار متوسط
  • تابلوهای فشار ضعیف
  • کابل و متعلقات

برق یکی از ارکان حفظ حیات در زندگی امروز است. پست برق زمینی یکی از دستگاه های انتقال بار الکتریکی حاصله به محل دسترسی انسان می باشد. در نتیجه لازم است به درستی و در محیط مناسب نصب گردد تا بتوانیم در کنار امنیت کامل به آن دسترسی داشته باشیم.

پست برق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *