معرفی انواع تجهیزات هوشمندسازی ساختمان

تجهیزات هوشمندسازی

تجهیزات هوشمندسازی ساختمان با هدف آسایش و ایجاد امنیت برای انسان استفاده می‎شوند. برای اجرا این امر تجهیزات بسیار بالا و پیچیده‎ای استفاده خواهد شد که در دسته‎های وسیعی دسته‎بندی می‌شود. البته برای هوشمندسازی ساختمان باید به نیاز کاربر توجه شود و در جهت رفاه حال افراد سیستم هوشمند مناسبی طراحی گردد.

تجهیزات هوشمندسازی ساختمان با توجه به نوع عملکرد، ارتباط و عملکردشان در دسته‎های مختلفی قرار می‎گیرند که در این مقاله سعی خواهیم کرد به این موضوعات بپردازیم.

عملکرد تجهیزات هوشمندسازی ساختمان چیست؟

تجهیزات هوشمندسازی ساختمان در زندگی امروز ما بسیار عملکرد فعالی دارند و در اکثر مناطق و مراکز از این دستگاه‎ها برای ایجاد امنیت استفاده می‎شود.

این تجهیزات نقش:

-کنترل

– نمایش

– بهینه سازی را بر عهده دارند. تجهیزات هوشمند گاهی نقش جمع‎آوری اطلاعات را برعهده گرفته و گاهی نقش انتقال اطلاعات به سیستم مرکزی را برعهده می‎گیرند و البته نوعی دیگر نیز وجود دارد که اجرای فرمان را بر عهده گرفته است.

مزایای استفاده از تجهیزات هوشمندسازی ساختمان

انواع هوشمندسازی ساختمان

بهتر است اشاره‎ای داشته باشیم که مزایای هوشمند سازی ساختمان و استفاده از تجهیزات آن چیست؟

-آسایش و امنیت

– کاربری راحت

– مصرف بهینه

– مدیریت و کنترل ساختمان حتی از دور

– کاهش هزینه نگهداری و تعمیرات وسایل امنیتی

دسته‎بندی تجهیزات هوشمندسازی ساختمان

1) سنسورهای ورود: این دست از تجهیزات برای جمع آوری اطلاعات از یک محیط طراحی شده‎اند که در گروه خود در دسته بندی سنسور نور، ترموستات هوشمند، سنسورهای حریق و دوربین مداربسته قرار خواهند گرفت. برای اینکه اطلاعاتی از محیط به سیستم مرکزی انتقال بدهیم به این تجهیزات احتیاج خواهیم داشت.

2) فعال‎سازها و خروجی‌ها: که دارای نقش اجرایی در تجهیزات هوشمند سازی ساختمان را بر عهده دارند. برای اینکه سنسورهای نصب شده بتوانند فعالیت خود را انجام دهند و فرمان را به مرکز برسانند، احتیاج است این سنسورها فعال شوند.

3) استفاده از رابط کاربری‎هایی که پیام‎ها را از ورودی‌ها به مرکز منتقل خواهند کرد و از مرکز به خروجی‎ها فرمان خواهند داد، نبود این رابط کاربری‌ها در تجهیزات هوشمندسازی ساختمان باعث شد عملکرد مناسبی از سیستم نداشته باشید.

معرفی قسمت‎هایی که از تجهیزات هوشمندسازی ساختمان بهره‌مند می‌شوند:

برای اینکه ساختمان خود را هوشمند کنید، لازم است در مرحله اول بدانید که در کدام بخش‎ها باید از تجهیزات هوشمندسازی استفاده کنید. در ادامه بخش‎هایی که از تجهیزات هوشمندسازی ساختمان استفاده خواهند کرد را اشاره خواهیم کرد.

  • سیستم روشنایی
  • سیستم برق – قدرت
  • سیستم گرمایش و سرمایش ساختمان، تهویه هوا
  • سیستم‎های ایمنی ( اعلام حریق، دوربین مداربسته، ضد سرقت و…)
  • آسانسورها و کنترل آن
  • بسیاری از موارد دیگر نیز از این سیستم استفاده خواهند کرد. با این کار ارزش ملک شما بیشتر خواهد شد و امنیت بالایی را به همراه خواهد داشت.

خانه هوشمند

تجهیزات هوشمندسازی ساختمان بر اساس ارتباط:

بی سیم:

این تجهیزات برای عملکرد بهتر به اینترنت اتصال پیدا خواهند کرد و برای عملکرد دستگاه تجهیزات از بستر بی‎سیم با مرکز سیستم ارتباط می‎گیرند.

باسیم:

در این سیستم ابزارها به دستگاه وصل خواهند شد. این نوع تجهیزات هوشمندسازی ساختمان نیز خود دارای دو دسته ارتباطی S-bus ,Mod-bus هستند.

تجهیزات هوشمندسازی ساختمان با توجه به عملکرد و کارایی:

1) تجهیزاتی که عملکرد کنترلی داشته و مرتبط با بخش‎های ارتباطی با خانه هوشمند هستند. (رله‎ها، کلید لمسی و…) ارتباط این دسته مستقیم با وسایل مرتبط با سیستم الکترونیکی است و فرمان دهنده خواهد بود.

2) این دسته، وظیفه ارتباط داخلی را برعهده دارد. تجهیزات هوشمندسازی ساختمان برای کنترل باید به دستگاه مرکزی وصل شوند. ارتباط این دسته به دو دسته بی‎سیم و باسیم تقسیم شده است. سیستم‎های این دسته مودم، دستگاه کنترل مرکزی، تاچ پنل‎ها و … خواهند بود.

3) این دسته، ارتباط از راه دور را بین تجهیزات و کاربر در نظر خواهد گرفت. این قسمت وظیفه دارد مسیرهای ارتباط اینترنتی و ارتباط پیامکی را بین موبایل شخص و سیستم خانه برعهده داشته باشد.

دوربین مداربسته

انواع تجهیزات هوشمندسازی ساختمان

1) سیستم امنیتی و ضد سرقت : استفاده از انواع دوربین مداربسته، پنل‎های اعلام حریق و این دست از سیستم‎ها در این قسمت قرار خواهند گرفت.

2) سیستم کنترل دمای هوشمند : استفاده از انواع ترموستات‎ها، گرمایش از کف از انواع تجهیزات هوشمندسازی ساختمان در این قسمت است.

3) سیستم گرمایش و سرمایش : با این دستگاه شخصی سازی به راحتی انجام خواهد شد و افراد می‎توانند با توجه به نیاز خود سیستم را  تنظیم کنند.

اقدامات سیستم گرمایش و سرمایش:

1) تولید حرارت و برودت (استفاده از پکیج‎های گرمایشی، اسپلیت‎ها و تولید برودت  نمونه‌ای از این محصولات است.)

2) انتقال حرارت و برودت (این سیستم به سه دسته آب، هوا و مبرد دسته بندی می‎شود. برای سرمایش از چیلر، برای انتقال حرارت آب از سیستم اسپلیت و برای انتقال حرارت هم از چیلر استفاده خواهد شد.)

3) توزیع حرارت و برودت (استفاده از فن کویل، یونیت داخلی و کانال هوا )

4) سیستم کنترل روشنایی : این سیستم شامل مواردی است که برای فعالیت بهتر به زیر دسته‌های زیر دسته بندی می‎شود:

– کنترل روشنایی ساده ( این دسته شامل کلید خاموش و روشن است.)

– کلیدهای دیمر( نوع پیشرفته کنترل روشنایی اتاق است. برای کاهش مصرف برق استفاده خواهد شد.)

– سنسورهای حرکتی برای روشنایی در فضای باز ( این سیستم برای جلوی ورودی‎ها استفاده می‌شود و تنها زمانی که فردی حضور داشته باشد، سیستم روشنایی شروع به کار خواهد کرد.)

انواع تجهیزات هوشمندسازی ساختمان

– سنسورهای تشخیص حضور برای روشنایی در محیط بسته ( زمانی که شما وارد اتاقی بشوید این سنسور شروع به فعالیت خواهد کرد و در صورت خروج سیستم خاموش خواهد شد.)

– سیستم کنترل شبکه‎ای روشنایی ( این سیستم برای اتوماسیون سازی ساختمان استفاده خواهد شد. به این ترتیب از سیستم کامپیوتری خود می‎توانید کنترل روشنایی را در دست داشته باشید.)

تجهیزات هوشمندسازی ساختمان کمک خواهد کرد تا امنیت هر مکانی را بالا ببرید و زندگی راحت تری را به همراه داشته باشید. پیشرفت تکنولوژی باعث خواهد شد تا شما تجربه زندگی بهتری را داشته باشید. با این روش شما با گوشی موبایل خود از هر مکانی کنترل منطقه مورد نظر را خواهید داشت.

اگر بخواهیم یک منزل یا محیطی را مدرن بنامیم، باید از تجهیزات هوشمندسازی در سیستم روشنایی، سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، قفل‌ها، تهویه مطبوع، لوازم صوتی و تصویری استفاده شود، در این شرایط آن ساختمان را ساختمان هوشمند می‎نامیم.

هوشمندسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *