6 مزیت هوشمندسازی ساختمان

هوشمندسازی ساختمان

 امروزه وقتی از تکنولوژی سخن به میان می‌آید، هیچ چیز غیرممکن و نشدنی وجود نخواهد داشت، آن هم در حالی که همه چیز در حال پیشرفته‎تر شدن و بی‎سیم شدن است. پیشرفت‎هایی که منجر به این شده است که حتی با ثبت اثر انگشت (fingerprint) می‎توان بسیاری از کارها را آسان‎تر کرد. زندگی در یک نسل با پیشرفت پرسرعت تکنولوژی، باعث می‎شود که خواه ناخواه تکنولوژی وارد قسمت‎های روزمره زندگی ما شود، حتی وارد خانه‎هایمان. تا جایی که پیشرفت‎های تکنولوژی باعث شده بسیاری به دنبال ورود تکنولوژی و ادغام آن با بخش‌‌های مختلف خانه‎ها باشند و این زمانی است که مفهوم  هوشمندسازی ساختمان به وجود آمد.

هوشمندسازی ساختمان چیست؟

اتوماسیون خانه هوشمند به دستگاه یا سیستمی گفته می‎شود که می‌تواند به یک شبکه مشترک متصل شود که به طور مستقل و از راه دور کنترل می‌شود. وقتی ساختمان و تکنولوژی هوشمندسازی را در کنار هم قرار می‎دهید و اجزای ساختمان را به آن متصل می‎کنید، یک خانه هوشمند شکل می‎گیرد.

دوربین ساختمان

به عنوان مثال در هوشمندسازی ساختمان، چراغ‎ها، سوئیچ‎ها، بلندگوهای صوتی، ترموستات‎ها، دوربین‎های امنیتی و … به یک سیستم مشترک متصل هستند و می‎توانند از طریق تلفن هوشمند یا از طریق دستگاه صفحه لمسی کنترل شوند. اتصال این شبکه به تلفن هوشمند از طریق یک برنامه و اپلیکیشن مخصوص هوشمندسازی ساختمان انجام خواهد شد.
به کمک این فناوری و هوشمندسازی ساختمان امکان اتوماسیون سازی ساختمان‎ها که در گذشته امکان پذیر نبوده برای مصرف کننده‎های خانگی هم ممکن خواهد شد.

البته لازم به ذکر است که هوشمندسازی ساختمان هنوز کاری پرخرج و گران بوده که ممکن است برای مصرف کنندگان خانگی پرهزینه باشد اما مزایای جذاب هوشمندسازی باعث شده که طرفداران خاص خود را داشته باشد.

مزایای هوشمندسازی ساختمان

1-مصرف هزینه و انرژی:

ایمن سازی ساختمان

به کمک هوشمندسازی ساختمان می‎توان در مصرف انرژی وسایل و لوازم خانگی که در زمان عدم حضور شما ممکن است همچنان روشن باقی بمانند کمک خواهد کرد و به همین ترتیب در هزینه‎های شما هم صرفه جویی خواهد شد. همچنین وقتی از خانه دور هستید، می‌توانید تمام چراغ‎ها، وسایل برقی و گرمایشی را خاموش کنید، بنابراین میزان هدر رفتن برق به حداقل خواهد رسید. اکثر اتوماسیون‎های هوشمندسازی ساختمان این امکان را فراهم خواهند کرد که بتوان میزان مصرف برق و انرژی ساختمان را کنترل کرد. با استفاده از داده‎هایی که جمع آوری می‌کنید، می‎توانید تنظیمات لازم را برای کاهش مصرف انرژی دستگاه‎های خود انجام دهید، که منجر به کاهش هزینه‎های برق و صرفه جویی در هزینه می‎شود.

2-راحتی فوق العاده:

مزیت بزرگ دیگری که می‎توانید از نصب سیستم اتوماسیون خانگی به دست آورید راحتی است. با استفاده از هوشمندسازی ساختمان، می‎توانید سیستم‎های روشنایی، گرمایش و وسایل الکتریکی خود را با استفاده از کنترل از راه دور دستی به راحتی کنترل کنید. به شرط دسترسی به اینترنت، حتی می‎توانید تمام عملکردهای خانه خود را از هر نقطه دنیا مدیریت کنید. از تلفن‎های هوشمند، iPhone ،iPad، تبلت یا لپتاپ خود برای روشنایی، تنظیم درجه حرارت دستگاه‎های گرمایش و موارد دیگر استفاده کنید. اتوماسیون خانگی زندگی روزمره مناسبی را برای شما فراهم می‌کند.

امنیت ساختمان

3-تقویت امنیت خانه:

یکی از مزایای مهم و فوق العاده هوشمندسازی ساختمان ایجاد امنیت است. یک سیستم هوشمندسازی به شما این امکان را می‌دهد که قفل درب خودکار داشته باشید که امنیت خانه شما را تقویت می‎کند. این قفل‎های درب را می‎توانید از راه دور با استفاده از دستگاهی تحت وب مانند تلفن‎های هوشمند، تبلت یا کامپیوتر کنترل کنید. همیشه می‎توانید درهای خانه را فقط با یک ضربه انگشت بر روی تلفن هوشمندتان قفل کنید.
این ویژگی عالی  وقتی که مجبورید فرزندانتان را پیش از رفتن به مدرسه برای رفتن به محل کار ترک کنید، اما می‎خواهید تا زمان پیش از رفتنشان به مدرسه درها را قفل کنید یا از امنیت ساختمان مطمئن باشید، شرایط مناسبی در اختیار شما قرار می‎دهد.
این یک ویژگی عالی برای شرایطی مانند فراموش کردن قفل کردن درها، هنگام ترک خانه یا هنگام رفتن به محل کار قبل از رفتن بچه‎ها به مدرسه است. همیشه با دسترسی به وب می‌توانید خانه خود را از هر جایی ایمن کنید.

دوربین مداربسته

4-آگاهی از امنیت خانه با دوربین‎های امنیتی:

علاوه بر امنیت قفل درب‎های ساختمان، با نصب دوربین مداربسته ، می‎توانید امنیت خانه خود را بهبود ببخشید. همراه با یک سیستم اتوماسیون هوشمندسازی ساختمان عالی، می‎توانید یک سیستم امنیتی راه اندازی کنید که در آن می‎توانید از طریق ابزارهای هوشمند خود مانند iPhone ،iPad، تلفن‎های هوشمند، تبلت‎ها و سایر دستگاه‎های متصل به اینترنت، به صورت مستقیم نظارت کنید. با استفاده از این ویژگی عالی می‎توانید هر اتفاقی که در اطراف خانه شما می‎افتد را کنترل کنید.

5-ایمنی در استفاده از لوازم خانگی:

داشتن این مزیت به شما امکان می‎دهد تا بررسی کنید که آیا دستگاهی در حال کار است که می‎تواند منجر به خطرات آتش سوزی و سایر حالات شدید شود یا نه. این ویژگی هوشمندسازی ساختمان نه تنها باعث می‎شود که شما و خانواده‎تان ایمن بمانید و از خطراتی مانند آتش سوزی جلوگیری کنید، بلکه باعث طولانی شدن عمر دستگاه‌های الکتریکی شما می‌شود.

هوشمندسازی منازل

6-صرفه جویی در زمان:

از آنجا که هوشمندسازی ساختمان به شما امکان می‌دهد خانه خود را از هر جای دیگر کاملاً اداره کنید، مجبور نیستید زمان ارزشمندتان را برای رفتن به خانه هدر دهید تا در را برای کودکان خود باز کنید. اتوماسیون هوشمندسازی خانگی همچنین یک سیستم بسیار مفید برای یک فرد با برنامه کاری شلوغ است. با نصب یک سیستم اتوماسیون خانگی، می‎توانید هنگام کار در منزل هنگام کار در دفتر یا مسافرت، روی کار خود تمرکز کنید.

مزایایی که در این مقاله به آن‎ها پرداخته شد و تجهیزاتی که برای پیاده سازی این هوشمندسازی نیاز است کاملا هزینه آن را توجیه خواهد کرد. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و لزوم ارتباطات آنلاین، هوشمندسازی و ایجاد شبکه‎ای از لوازم خانگی متصل به وب اهمیت بسیاری خواهد داشت و حتی در آینده باید منتظر پیاده سازی شهرهای هوشمند باشیم.

هوشمندسازی

اتوماسیون ساختمانایمن سازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *